19.11.04

Skoler: nybygg og rehabilitering.

Dette er et tema som opptar meg mye for tiden, både fordi jeg har to barn i skolepliktig alder og er engasjert i FAU lokalt, fordi dette er et tema for NIO, og fordi jeg tror Holøs Bygg og Innemiljø kan ha noe å bidra med. Realitetene i dag er at vi har en rekke skoler der innemiljøet er slik at friske barn begynner og syke barn slutter. Det brukes også betydelige midler på nybygging og rehabilitering, slik at vi kan ha et håp om at dette langsomt vil bedres. Samtidig er jeg nokså bekymret om disse nybyggene og rehabiliteringene faktisk kan levere varene i lang tid framover. På grunn av skolereformer er kravene til et skolebygg annerledes enn det har vært, slik at det må drives et utviklingsarbeid på byggsiden. Til dels er dette snakk om eksperimentering i full skala. Min bekymring er at det synes som det er liten vilje og evne til faktisk etterprøving av om byggene ble bra eller ikke. Noen ganger, som i tilfellet Kastellet skole oppstår det så store problemer at de må tas opp til behandling, men legg merke til at arkitekten mener at hun vet mer om hvordan skolen skal brukes enn skolen selv. I de fleste tilfeller vil det være stor prestisje knyttet til byggeprosjektene, og lite midler til undersøkelser og eventuelle tiltak. Konsekvensen kan fort bli en strøm av byggekomiteer som reiser rundt og "lar seg inspirere av gode eksempler" som kanskje ikke er gode i det hele tatt, men representerer rene moteretninger. Etter noen år risikerer vi å sitte med skoler en ny generasjon med skoler med kostbart vedlikehold, liten fleksibilitet, og en inneluftkvalitet som ikke tilfredsstiller en meget stor gruppe: de med allergisk eller annen overfølsomhet.

Det eneste motmiddelet jeg ser er en for for systematisk etterprøving av byggeprosjekter, som gjør at man kan fortsette å eksperimentere - det er nødvendig for å få til en utvikling - men kan unngå å gjenta mislykkede eksperimenter, noe som bare er patetisk.

Ingen kommentarer: