10.12.04

For godt til å være sant?

En person jeg har stor tro på, nemlig meg selv, har sagt at "hvis noe lyder for godt til å være sant, er det enten ikke sant, eller ikke spesielt godt".

I innemiljøbransjen dukker det stadig opp ulike "geniale oppfinnelser". Noen av disse er bra, noen er uskadelige, og noen er temmelig negative. Et produkt som skal løse alle mulige slags forskjellige problemer tror jeg ingenting på. Derfor er jeg grunnleggende skeptisk til alle som tilbyr rådgivning og som lever av å selge én enkelt løsning eller ett enkelt produkt.

Hvis noen tilbyr deg gratis rådgivning, betyr det ikke annet enn at du betaler for rådgivningen gjennom det produktet du etterpå er forventet å kjøpe. Ettersom rådgiveren ikke har flere muligheter for å få betalt enn å selge sitt eget produkt, krever det svært mye av "rådgiverens" moral å anbefale deg en konkurrerende løsning. Ved å si ja til gratis rådgivning sier du lett samtidig ja til å betale ekstra mye for en løsning du kanskje trenger, kanskje ikke trenger. Salgsarbeid er et mye bedre navn for denne virksomheten, og det er selvsagt ikke noe galt i det. Men som kunde har du bruk for å se forskjell på en selger og en rådgiver. Mitt "gratis" råd til deg er derfor at du alltid spør om rådgivere også kan levere løsningner, og hvis ja, om de faktisk har levert mange ulike løsninger, og om det finnes alternative leverandører. Og grunnen til at jeg "gir" dette rådet er altså en forventning om at flere vil kjøpe rådgivning av meg - ettersom jeg ikke har noen annen måte å finansiere min virksomhet. Jeg håper å gå litt mer i detaljer på ulike "geniale" og geniale påfunn senere.

Ingen kommentarer: