15.12.04

Smarte dingser 1: luftfuktere

Luftfukteren er en klassiker blant smarte dingser som skal gi bedre innemiljø. Fagfolk har i årevis frarådet dette på grunn av fare for kondens mot kalde flater med etterfølgende muggvekst, og fare for at det dyrkes fram bakterier eller andre mikroorganismer i selve befukteren, som så igjen spres til lufta. Likevel dukker den stadig opp på nytt, gjerne med ymse løsninger som skal minske faren for spredning av bakterier fra selve befukteren. Hvis disse faktisk er effektive, er risikoen i hvert fall mindre for å bli akutt alvorlig syk på grunn av befukteren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hva gjør vi som synes vi trenger begge deler?
Jeg har et panelt tømmerhus fra 1877. Ikke mye plast i veggene der nei. Men fuktigheten varierer enormt fra sommer til vinter. 20%rf om vinteren og over 70% om sommeren gjør at det blir stoooor bevegelse i alt treverk. Selvsagt kan man akseptere store sprekker om vinteren, men jeg liker det i alle fall ikke. Avfukting om sommeren er en ok sak, men å få til en akseptabel fuktighet om vinteren er en utfordring. Jeg fyrer hovedsaklig med vannbåren varme og radiatorer.

Sverre Holøs sa...

Det er ikke noe tvil om at treverk får store bevegelser når fuktigheten varierer mellom 20 og 70 % RF. Jeg har mye panel i mitt eget hus, og ser jo at det beveger seg en del, selv om jeg ikke synes dt er generende. Om det er plast i veggene eller er nok ikke det som har aller mest å si i forhold til årstidsvariasjonene, selv om tømmeret har en viss evne til å lagre fuktighet, og sånn sett jevner ut fuktigheten en del gjennom døgnet og mellom årstider. Hva slags varmekilde du har påvirker heller ikke luftfuktigheten sælig mye, da har det mer å si hvor hardt du fyrer (Høy temperatur = lav relativ fuktighet). Personlig ville jeg ha foretrukket noe mer sprekker i treverket framfor økt kondensrisiko, men 20 % ER lavt, og tyder på at du har god ventilasjon og liten fuktproduksjon inne, og da er sannsynligvis risken for kondens ganske liten selv om fuktigheten øker litt.